server1 server1 server1 server1

آخرین تصاویر فرزندان زهرا

زیارت و توسل به ائمه

توسل
زیارت و توسل به ائمه

پرسش باتوجه به ارادت قلبی و یقینی به شیعه و اهل بیت عصمت و طهارت ارواحنا فداه، سوالاتی در ذهن من پیش می آید که موجب کدورت ذهن و پریشانی احوال من می شود.

پاسخ
سؤال نشانه بروز کمال عقلی و هم علامت اهتمام و توجه خاص است و این دو نشانگر حیات و سرزندگی و تکاپو می باشد سؤال خوب نصف علم و دانش و پاسخ آن نصف دیگر آن است. کلید علوم سؤال و عدم سؤال نوعی فروافتادن و مرگ محسوب می شود.
هر آن کسی که بیشتر سؤال می کند. توانمندتر است. و هر آن کس که کمتر سؤال می کند یا کمتر سؤال را دنبال می کند خمودتر و فرودست تر است. با ذکر این مقدمه اکنون به پاسخ سؤال شما می پردازیم.
1-سر تکامل انسان و تطور او در تحریک و حرکت قوای فکری و عقلی او پنهان است. و هر چه از این نعمت بیشتر بهره مند شود به قله اوج کمال زودتر صعود خواهد کرد. همانگونه که ما حب و محبت شما را نسبت به اهل بیت علیهم السلام ارج می نهیم؛ چه که تمسک به آنان موجب نجات از انحراف و ملامت و هم موجب رستگاری ابدی خواهد شد. رسول خدا فرمود: مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است که هر کس بر آن سوار شد نجات یافت و هر کس آن را ترک کرد غرق گردید. و هم فرمود: من دو چیز گرانبها در بین شما به ارث می گذارم. کتاب خدا و عترتم (اهل بیتم) که این دو هرگز از هم جدا نمی شوند. تا در حوض بر من وارد آیند و هر گاه به آن دو تمسک جویید هرگز گمراه نخواهید شد. پس اقتداء و تمسک به آن بزرگواران موجب صیانت نفس ما خواهد شد.
2-زیارت در واقع دارای ابعاد متعددی است که جهات فکری وایمانی و تربیتی را شامل می شود و انسان می تواند این ابعاد را تحصیل نماید.
قبل از ورود به بحث یک مثال حسی می آوریم: مثلاً جنابعالی روزی یک اثر هنری را در یک نمایشگاه ملاحظه می نمایید. و در مقابل یک تابلوی چوبی که اثری هنری بر آن ثبت است متوقف می شوی، مسلماً این زیارت تنها تقابل دو جسم مادی نخواهد بود، بلکه در حقیقت یک نوع علاقه و ارتباط روحی بین شما و آن هنرمند که این اثر را آفریده است پدید آمده است. علاوه بر این بین عقل شما و عقل هنرمند یک رودرویی صورت گرفته است و باز بین عواطف شما و او تعاملی صورت گرفته است. یعنی در واقع بین شما و صاحب این اثر به واسطة این اثر هنری سه تفاعل عقلی، روحی و عاطفی صورت گرفته است و شما از این تعامل و تفاعل بهره هایی از قیبل لذت روحی، معنوی، عبرت و آموزش و…تحصیل کرده اید. حال گاهی که شما  مقابل مقبره یک امام یا امامزاده قرار می گیری در مقابل اثری قرار می گیری که ترسیم کننده آن پیامبر عظیم الشأن اسلام و هم امیرالمؤمنین علیه السلام می باشد. چه اموری صورت خواهد گرفت اگر یک اثر پیکاسو و بهزاد نقاش و … آن تعاملات را دارد. اینجا این تعامل بیشتر و بیشتر خواهد بود این مقبره جایگاهی است که پاره تن رسول خدا (ص) انسان کامل و اشرف مخلوقات یا بنده ای از اولیاء خداوند که با او مرتبط و مقام قربی ویژه ای داشته است می باشد و مسلماً تعامل بیشتر جلوه خواهد کرد. ما در زیارت با عقول بزرگ و نفوس اطهر و پاکیزه تر و عواطف پاکتر و ارواح عالی تر روبرو می شویم که هر کس به حد ظرفیت خود بهره مند خواهند شد. و موجب تکامل و پیشرفت معنوی و روحی ما فراهم خواهد شد.
3-اما آثار  اجتماعی زیارت بزرگان دین: زیارت بزرگان دین و در رأس آنها رسول اکرم(ص) و بعد از ایشان ائمه اهل البیت(ع) و حضرت صدیقه زهرا(س) و هم امامزاداگان معزز و محترم یک نو ع اعلام شکر و تقدیر نسبت به ایثارگری و فداکاریها و خدمات آنان به عالم بشریت است. و یک اعلام به نسل حاضر است که جزای و پاداش عمل نیک و راهروی به طریق هدایت و حق و دفاع از مبدأ و معاد و عقیده این است و خدای متعال شأن و منزلت چنین افرادی را در دنیا و آخرت رفیع و عظیم خواهد گردانید. و این خود دارای فواید عظیمی است از جمله جوانان و نسل ها را وادار به حرکت در طریقه صلاح و رهنمون به سوی کرامات ربانی می نماید. و از این جهت است که ملتهای پیشرفته و متمدن بناهای یادبود برای بزرگان خود برپا می کنند تا ملت از این طریق متوجه عظمت آنان و درس گرفتن از این وضعیت باشد که بزرگان مورد توجه و عنایت هستند.
4-یکی دیگر از فواید زیارت این است که انسان به ریشه های تاریخی خود وقوف می یابد، و می داند که سلف صالح در ساختن این تمدن انسانی نقش داشته اند و باعث اعتماد به نفس گشته و آدمی را مطمئن و نیرومند و سربلند به پیش می راند و احساس سرافکندگی و ذلت و فقر فرهنگی نمی کند.
5- دانشمند بزرگ اسلامی و اخلاقی کبیر صاحب کتاب جامع السعادات (شیخ محمد مهدی نراقی) می فرماید: بدان که نفوس قومی و قدسی، خصوصاً پیامبران عظیم الشأن و ائمه اهل البیت علیهم السلام، هنگامی که بدنهای خود را وا می گذارند و از آن مجرد می شوند و به سوی آسمان صعود می نمایند در نهایت احاطه و استیلاء و توجه بر این عالم هستند و دنیا برای آنان مکشوف و ظاهر است. و هر کس که قبرهای آنان را زیارت کند بر این امر اطلاع پیدا می کنند و آنان براین  معنا شاهد هستند. (بل احیاء عند ربهم یرزقون[i]) پس آنان اطلاع و آگاهی کامل از زوار قبور خود داشته و تقاضاهای آنان را می شنوند و توسل آنان را درک می کنند پس الطاف خود را شامل حال آنان کرده و از انوار خود بر آنان افاضه کرده و در پیشگاه خداوند شفاعتشان می کنند. تا گناهانشان بخشوده و حوائجشان برآورده شود. و سختی ها از آنان برداشته شود.[ii]
6-البته برای زیارت خواص دیگری هست که تنها اهل آن از آن بهره مند می شوند. و ما را به آن راهی نیست و هر کس به اندازه معرفت و دانش خود بهره مند می شود.
خلاصه: زیارت ارتباط
1- عقل با عقل
2- روح و با روح
3- عاطفه با عاطفه است
4- معرفت به بزرگان و استفاده از تاریخ و اخلاق و سجایای آن است. انسان هر گاه به مزرعة گل و گلزارها عبور می کند یا وقتی از بازار عطاران گذر می کند؛ بدون شک بدن و روح او از این عطر و صفا به قدر ظرفیتش بهره مند می شود. و هر گاه هم در بازار دباغی پوست عبور می کند از بوی بد آن بی نصیب نخواهد ماند. و هر گاه در بازار ذغال فروشی طی مسیر کند غبار ذغال بر او خواهد نشست.
5- در زیارت اشاعه عمل خیر، و وادارکردن و تحریص کردن آنان بر تکریم بزرگان صورت می گیرد که این خود دستور شرع بوده و شریعت ما را به آن رهنمون می کند. و فواید دیگر…..[iii]

________________________________________
[i] آل عمران 169
[ii] جامع السعادات ج3 ص 398ؤ399
[iii] ر.ک.کتاب زیارت در کتاب و سنت – آیت الله جعفر سبحانی

نویسنده : ثارالله | موضوع : توسل به اهل بیت


نظرات شما :

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.