server1 server1 server1 server1

آخرین تصاویر فرزندان زهرا

قرآن و اهل بیت:هادی امّت

اهل بیت(ع)
قرآن و اهل بیت:هادی امّت

پدید آورنده : محمد علی مقدادی ، صفحه ۵۰
«وَ یقُولُوا الَّذینَ کَفَرُوا لَوْلا اُنْزِلَ عَلَیهِ آیَه مِنْ رَبِّهِ إنَّما أنْتَ مُنْذِرُ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ؛
کسانی که کافر شدند می گویند: «چرا آیه ای (معجزه ای) از پروردگارش براو (پیامبر) نازل نشده؟!» تو فقط بیم دهنده ای و برای هرقومی هدایت کننده ای است». (سوره رعد، آیه۷)
جاری جاودان
قرآن، این کتاب زندگی، اختصاص به یک زمان خاص ندارد؛ بلکه بسان رودخانه ای قوی و پایدار، تمامی عصرها و سرزمین های جهان هستی را سیراب می سازد و هرگز فنا و نیستی در آن راه نخواهد یافت.
امام صادق می فرماید: قرآن زنده است و نمی میرد، و مانند جریان روز و شب و جریان حرکت خورشید و ماه، همگام با زمان، جاری و روان است و برای همه انسانها می باشد. (آنسان که قرآن برپیشینیان راهنما بود، برهمه انسانهای حال و آینده نیز دلیل و راهنما می باشد)۱
از آن رهگذر که قرآن معجزه جاویدان پیامبر اسلام است، این کتاب آسمانی در هروقت و زمان نیاز به یک معلّم دارد تا آیات الهی را برای مردم نیازمند به هدایت، تفسیر و معنا کند و امامان معصوم علیهم السلام همان معلمان واقعی قرآن هستند که تا روز قیامت با قرآن پیوند جاودانه دارند و طبق سفارش رسول خدا از قرآن هرگز جدا نمی گردند و همواره هدایت گران عرصه زندگی محسوب می شوند.
گزارش رویداد
آیات قبلی سوره رعد اشاره به بحث توحید و معاد دارد و این آیه شریفه به یکی از ایرادات کافران لجوج درباره نبوت پرداخته است.
توجه به این نکته ضروری است که مخالفان رسول خدا هیچ گاه حسن نیت نداشتند و معجزات را برای یافتن حق نمی خواستند؛ بلکه هراز چند گاهی به منظور لجاجت و عدم تسلیم، پیشنهاد معجزه می کردند.
پندار کافران آن بود که تنها وظیفه پیامبران؛ آوردن معجزه است در حالی که وظیفه پیامبران در درجه اول هدایت گمراهان به صراط مستقیم می باشد و در این راستا اگر نیازی به آشکار ساختن معجزه بود، انجام می دادند. خداوند به پیامبر اسلام می فرماید: ای پیامبر! تو بیم دهنده ای و برای هر قومی هادی و رهنمایی است. پس رسول خدا «مُنْذِر» هستند اگر چه «هادی» نیز می باشند، ولی با توجه به اسلوب آیه که نفرمود: إنَّما أنْتَ مُنْذِر وَهادٍ، بلکه فرمود: «إنَّما أنْتَ مُنْذِر وَلِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ» پس «هادی» باید شخص دیگری باشد که سکّان کشتی هدایت انسانها را در دست گیرد. بدون تردید امامان معصوم علیهم السلام همان راهنمایان جوامع بشری هستند که در تمام زمان ها وجود دارند.
در حقیقت منذر ایجاد کننده است (علت مُحْدِثِه)، و هادی نگهدارنده و پیش برنده (علت مُبْقِیه)، و این همان چیزی است که ما از آن تعبیر به «رسول» و «امام» می کنیم. رسول شریعت را تأسیس می کند و امام حافظ و نگهبان شریعت است.۲
از سیمای آیه شریفه دریافت می شود که در صدد بیان هدف مهمی است و آن نیاز جامعه انسانی به فردی راهنما و هدایت گر است. جالب آن که رسول خدا پس از نزول آیه خطاب به امام علی فرمودند: یا علی! من منذرم و تو هادی، بوسیله تو هدایت یافتگان هدایت می شوند.۳
شأن نزول
در کتب روایی و تفسیری شیعه و اهل تسنن؛ امام علی به عنوان مصداق: «وَلِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ» تعیین شده است. در این مختصر به چند نمونه اشاره می کنیم:
رسول خدا فرمود: هنگامی که معراج بودم در جایی که هیچ کس بین من و خداوند قرار نداشت و من هرخواسته ای که داشتم، قبول می شد، خطاب آمد: «إنَّما أنْتَ مُنْذِر وَلِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ». گفتم: پروردگارا! من منذر هستم، پس هادی چه کسی است؟. خداوند پاسخم داد: یا محمد! آن کس علی بن أبی طالب است.۴
امام صادق فرمود: «مُنْذِر» رسول خدا است و مقصود از «هادٍ» أمیر المؤمنین و امامان بعد از او هستند.۵
عبد الرحیم قصیر گفت: روزی نزد امام باقر بودم، امام از من پرسید: رسول خدا درباره آیه شریفه «إنَّما أنْتَ مُنْذِر وَلِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ» فرمود: من «مُنْذِر» هستم و علی «هادی». ای عبد الرحیم! چه کسی «هادی» این زمان است؟. من سکوت کردم و پس از لحظاتی عرض کردم: فدایت شوم! هدایت گری در میان شما خانواده است و یکی پس از دیگری آن را به ارث می برید و اکنون شما هادی خلق هستید. امام فرمودند: درست گفتی، قرآن زنده است و نمی میرد، اگر قرآن برای نسل های پیشین نازل شده بود، باید از میان می رفت؛ ولی قرآن زنده و جاوید است، همان طور که قبلاً جاری بود.۶
فخر رازی در تفسیرش روایتی را از ابن عباس نقل می کند که: «پیامبر خدا دستش را به سینه خود گذاشت و فرمود: من منذر هستم، سپس به شانه علی اشاره کرد و فرمود: تو هادی هستی و به وسیله تو هدایت یافتگان هدایت می شوند.۷
۱٫ تفسیر عیاشی، ج۲، ج۲۰۳٫
۲٫ تفسیر نمونه، ج۱۰، ص۱۲۸٫
۳٫ تفسیر روح المعانی ـ آلوسی. ونور الأبصار ـ شبلنجی.
۴٫ بحار الأنوار، ج۳۵، ص۴۰۰ به نقل از تفسیر فرات کوفی.
۵٫ تفسیر علی بن ابراهیم قمی، ج۱، ص۳۵۹٫
۶٫ تفسیر عیاشی، ج۲، ص۲۰۳٫
۷٫ و نیز ابن کثیر و طبری در تفسیرشان و ابو حیان اندلسی در بحر المحیط این روایت را نقل کرده اند.

نویسنده : ثارالله | موضوع : شناخت اهل بیت در قرآن


نظرات شما :

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.